باورهای اشتباه درباره لاستیک خودرو

نویسنده:

مدیر سایت

تاریخ ایجاد:

16 دی 1398

لاستیک‌ها شاید مهم‌ترین قسمت خودروی شما باشند؛ اما آنطور که باید و شاید به آن‌ها توجه نمی‌شود. نگاهی به این فهرست شاید آگاهی شما را نسبت به این قسمت مهم خودرویتان افزایش دهد.

به گزارش خودروتک، حقیقت این است که چراغ هشدار سیستم TPMS به صورت استاندارد زمانی روشن می‌شود که لاستیک شما ۲۵ درصد از فشار استاندارد خود را از دست داده باشد. وقتی چراغ هشدار باد روشن شود، یعنی فشار باد لاستیک شما از مرز «ایمن» عبور کرده و ممکن است در صورتی که خودروی شما پر از بار و وسیله باشد، شرایط خطرناکی پیش بیاید. سیستم پایش فشار باد لاستیک، یک سیستم هشدار برای دقیقه ۹۰ است، نه برای آنکه باد لاستیک را بر پایه آن تنظیم کنید.

در صورت نیاز یک فشارسنج باد تایر تهیه کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که باد لاستیک‌هایتان به همان اندازه‌ایست که توسط کارخانه توصیه شده است. جدول باد لاستیک در جایی روی بدنه خودرو درج شده است. (کنار در راننده، داخل داشبورد، داخل درب صندوق عقب یا…). بعضی از متخصصان حتی پیشنهاد می‌کنند که باد لاستیک را در سقف حدود مجاز نگه دارید. مثلا اگر ۳۰ الی ۳۲ PSI توسط کارخانه پیشنهاد شده، شما عدد ۳۲ را در نظر بگیرید.

در هنگام خرید یک جفت لاستیک نو باید آن‌ها را برای محور عقب استفاده کنیم

حقیقت این است که محور عقب است که پایداری خودرو را تأمین می‌کند و بدون پایداری، فرمان‌پذیری و ترمزگیری خودرو روی سطوح لیز با مشکل مواجه می‌شود. بهتر است لاستیک‌های عقب خودروی شما آج بیشتری داشته باشند. در زمین‌های لیز، این محور عقب است که ابتدا چسبندگی خود را از دست می‌دهد.

جالب اینجاست که تفاوتی ندارد که خودروی شما دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا دو دودیفرانسیل باشد. در همه موارد لاستیک نو را باید برای محور عقب استفاده کنید.

اگر فشار باد تایر از «فشار حداکثر» درج‌شده روی آن بیشتر شود، ممکن است در لحظه بترکد

حقیقت این است که فشار حداکثر درج‌شده روی تایر هیچ ارتباطی با فشار ترکیدن آن ندارد. «فشار حداکثر» و «بار حداکثر» نشانگر فشاری هستند که در آن فشار، تایر می‌تواند بیشترین وزن را تحمل کند. یک تایر نو و با کیفیت حتی دوبرابر این فشار را تحمل می‌کند. متخصص باسابقه ما می‌گوید: «من نمی‌دانم فشار ترکیدن لاستیک دقیقا چقدر است. اما به راحتی می‌توانم بگویم یک لاستیک نو حداقل دو برابر فشار حداکثر درج شده روی لاستیک را تحمل می‌کند.»

البته دقت داشته باشید، این به معنای آن نیست که فشار لاستیک را بالا ببرید. یک لاستیک که فشار آن از حدود توصیه‌شده بیشتر باشد، در دست‌اندازهای شدید در معرض خطر ترکیدن قرار می‌گیرد.

لاستیک فاق‌کوتاه با رینگ بزرگتر موجب بهبود هندلینگ می‌شود

حقیقت این است که جداره‌های لاستیک‌های فاق‌کوتاه موجب پاسخ‌گویی سریع‌تر لاستیک نسبت به فرمان می‌شوند. این امر به راننده این احساس را القا می‌کند که چسبندگی خودرو بسیار بیشتر شده است. اما بعد از حرکت اولیه، ترکیب مواد آج لاستیک، و چسبندگی جنس آج است که چسبندگی خودرو را مشخص می‌کند. به علاوه، لاستیک فاق‌کوتاه با رینگ بلند معمولا سنگین‌تر از رینگ و لاستیک استاندارد است. در نتیجه ممکن است سیستم تعلیق نتواند همیشه چسبندگی چرخ را به سطح جاده تضمین کند.

راهنمای استفاده صحیح از تایر
چگونه هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟

نوشتن یک دیدگاه