چگونه هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟

نویسنده:

مدیر سایت

تاریخ ایجاد:

16 دی 1398

همانطور که می دانیم یک خودرو در طول سال هزینه هایی را روی دست مالکش می گذارد. هزینه هایی از قبیل پرداخت حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خلافی ها، پرداخت انواع عوارض و هزینه های نگهداری خودرو و تعویض قطعات آن.

به گزارش خودروتک، در کنار این هزینه های، هزینه ها سوخت خودروهم مانند بنزین و گاز وجود دارد. قطعا اگر مالک خودرو نتواند روی این بخش کنترل کافی را داشته باشد ممکن است این هزینه ها زیاد شوند و از دست مالک خارج شوند. یک سری از این هزینه های مانند هزینه بنزین خودرو عمدتا بستگی به میزان استفاده از خودرو دارد ولی هزینه هایی هم هستند که نتیجه ی رسیدگی نکردن به امور فنی خودرو می باشند. به عنوان مثال انجام سرویس های دوره ای خودرو می تواند از برخی خسارت و خرابی ها جلوگیری کند.

مثلا هزینه ای که در صورت پارگی تسمه تایم خودرو روی دست مالک گذاشته می شود، چندین برابر هزینه چک کردن و سرویس خودرو می باشد. در مطلب قبلی با مراحل و بخش های مختلف سرویس دوره ای خودرو آشنا شدیم. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با راه های کاهش هزینه سالانه خودرو آشنا نماییم تا بتوانید یک مدیریت درست در این بخش داشته باشید. همچنین رفتن به مراکز معاینه فنی خودرو و آگاهی از سلامت خودرو می توانید یکی از راه های کاهش هزینه سالانه خودرو باشد.

راه های کاهش هزینه سالانه خودرو

همانطور که گفتیم هزینه های خودرو در سال ، بخش های مختلفی دارد. یک سری از این هزینه ها اجباری هستند و برای جلوگیری از هزینه های اضافی می باشند. اما یک سری هزینه ها هم وجود دارند که به دنبال نگهداری غیر اصولی خودرو می باشند. مثلا اگر تعویض روغن خودرو را به درستی و در زمان لازم انجام ندهید، احتمال یاتاقان زدن خودرو را بسیار افزایش داده اید که همین موضوع می تواند چندین برابر هزینه تعویض روغن، هزینه تعمیر را روی دست شما بگذارد. قطعا رسیدگی به موقع به مسائل فنی خودرو از یک سری صدمه های احتمالی جلوگیری خواهد کرد. می توان گفت یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه سالانه خودرو انجام سرویس های لازم و چکاپ خودرو است. مثلا اگر در حین رانندگی صدای جدیدی از سمت موتور خودرو به گوش شما رسید، فورا باید نسبت به انجام سرویس و عیب یابی خودرو اقدام نمایید. در ادامه با مهمترین راه های کاهش هزینه سالانه خودرو آشنا خواهید شد.

مراجعه به نمایندگی و استفاده از گارانتی ماشین

اکثر خودروهای جدید، برای مدت چند سال و چندین هزار کیلومتر گارنتی دارند که تمام قطعات خودرو بجز لنت های ترمز را مورد گارانتی قرار می دهند. حتی خودروهای جدیدی هستند که از گارنتی های طولانی تری هم به منظور محافظت از سیستم انتقال قدرت بهره می برند. پس در صورت داشتن خودروی نو باید مواردی را که تحت پوشش گارنتی قرار نمی گیرند را بررسی نمایید و از شرایط قطعاتی که تحت پوشش تعمیرات رایگان قرار می گیرند مطلع شوید. نکته ای که باید بدانید این است که برای استفاده از اعتبار گارانتی باید تمام سرویس های دوره ای را در تعمیرگاه مجاز انجام دهید.

انجام سرویس ها در تعمیرگاه مستقل در صورت نداشتن گارانتی

خیلی از نمایندگی های خودرو ، سرویس های فوق العاده ای را ارائه می دهند که هزینه های بالایی دارند. مثلا هزینه تعویض یک قطعه در نمایندگی نسبت به هزینه تعویض قطعات مشابه در بازار لوازم یدکی خودرو بالاتر می باشد. به طور معمول بیشتر تعمیرگاه های مستقل، با دریافت هزینه پایین تر یک سری تعمیرات یکسان را نسبت به نمایندگی ها انجام می دهند. این تعمیرگاه ها دارای تعمیرکار ها یا همان مکانیک های ماهری می باشند که با استفاده از دستگاه ها و نرم افزار های عیب یابی به تعمیر خودرو با کیفیتی بالا می پردازند. البته این به شرطی است که این تعمیرگاه ها واقعا مجهز باشند و از تعمیرکارهای ماهری بهره ببرند. با این حال معمولا نمایندگی های مجاز، خدمات مطمئن تری را به مشتریان خود ارائه می کنند.

دست به آچار شدن

خیلی از تعمیرات خودرو واقعا تخصصی هستند و برخلاف آن بیشتر تعمیر ها و رسیدگی ها به خودرو هم هستند که خود مالک می تواند آنها را انجام دهد. مواردی مانند تعویض شمع های خودرو، تعویض فیلترها، شیلنگ ها، لنت های ترمز ، سنسورها و خیلی از قطعات دیگر وجود دارند که تعویض انها کار مشکلی نبوده و خود مالک خودرو می تواند آن ها را انجام دهد. البته برای تعویض برخی از این قطعات ممکن است به ابزار خاصی نیاز داشته باشد. دقت داشته باشید که قبل از تعویض هر قطعه باید مشکل را به صورت دقیق تشخیص دهید و از خرابی همان قطعه مورد نظر مطمئن شوید. آموزش های آنلاینی در این زمینه وجود دارند که می توان با کمک گرفتن از آنها، تعویض قطعات را به سادگی و در خانه انجام داد.

مراجعه به تعمیرگاه در صورت نداشتن مهارت کافی

در بالا گفتیم که خیلی از قطعات را مالک می تواند تنها با یک سری آموزش اولیه تعویض نماید. در کل می توان گفت خیلی از مشکلات خودرو هستند که نیازی به مراجعه به تعمیرگاه برای حل آنان نیست. اما باید دقت داشت که اگر به امور فنی آشنایی کمی دارید و اعتماد به نفس انجام برخی تعمیرات در خودرو را ندارید بهتر است که خودتان اقدامی در این جهت نکنید و همان بهتر است تا خودرو را به تعمیرگاه ببرید و با پرداخت مبلغی این کار را به متخصصین و افراد ماهر واگذار نمایید. حتی در برخی موارد ممکن است با تعویض یک خودرو آشنایی داشته باشید ولی ابزار مورد نیاز را نداشته باشید. در این حالت هم بهتر است خودرو را به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز ببرید. زیرا در صورتی که آشنایی کافی نداشته باشید و دست بکار شوید ممکن است نه تنها ایرادی را رفع نکنید، بلکه ایرادات دیگری را هم برای خودروی خود به وجود آورید.

این ها مهمترین اقدانات و راه های کاهش هزینه سالیانه خودرو می باشند که بهتر است هر مالکی نسبت به خودروی خود انجام دهد. دقت داشته باشید که آشنایی با راه های کاهش مصرف سوخت خودرو که می تواند یکی از راه های کاهش هزینه سالانه خودرو باشد و هم می تواند هزینه ی سوخت خودرو را پایین بیاورد و از یک سری استهلاکات خودرو جلوگیری کند.

همانطور که گفتیم انجام این کار ها یکی از بخش های نگهداری اصولی خودرو می باشد. مثلا اگر سرویس های دوره ای خودرو را انجام ندهید و خودرویی با ۱۰ سال عمر داشته باشید که ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد؛ در صورت خرابی گیربکس و تعمیر اساسی گیربکس خودرو، حدود ۱۰ میلیون تومان خرج روی دست مالک خواهد گذاشت.


منبع: اسمارت کار

باورهای اشتباه درباره لاستیک خودرو
دلایل اصلی بد کار کردن موتور خودرو در حالت درجا

یک دیدگاه

  1. سورنا دی 16, 1398 at 10:55 ق.ظ - Reply

    مفید بود

نوشتن یک دیدگاه