دلایل اصلی بد کار کردن موتور خودرو در حالت درجا

نویسنده:

مدیر سایت

تاریخ ایجاد:

16 دی 1398

بد درجا کار کردن موتور خودرو می تواند توسط تعدادی از مسائل ناشی شود که برخی از آن‌ها جدی هستند. این در حالی است که سایر مسائل از درجه اهمیت کمتری برخوردارند. اما تمامی این نشانه تقریبا یکسان باقی می‌مانند.

به گزارش خودروتک، هنگامی که موتور در حال کار کردن است خودرو احساس سخت و خشن کار کردن را می‌دهد. حتی خودرو در سرعت کمتر از حد معمول دارای هرزگردی می‌شود که این موضوع نشانگر RPMهای ناهماهنگ بوده و ممکن است به هنگام رانندگی ایجاد صدای لرزش کند. با اینکه سخت درجا کردن موتور به نظر یک مشکل کوچک می‌آید. اما این موضوع اغلب نشانگر یک مشکل بزرگتر مرتبط با موتور خودرو است. خودرو باید سریعا مورد بررسی قرار گرفته و تعمیر شود. چرا که مشکلات کوچک منجر به ایجاد مشکلات بزرگ و پرهزینه می‌شوند.

چگونگی عملکرد این سیستم

سرعت دور آرام یک موتور اساسا سرعت چرخشی است که موتور به هنگامی که پدال گاز فشرده نشده است دارد. سرعت دور آرام موتور بر حسب دقیقه توسط چرخش میل لنگ اندازه گیری می‌شود. وقتی خودرو با سرعت هرزگردی در حال کار کردن است با اینکه قدرت لازم برای به کار انداختن قطعاتی مثل پمپ آب، آلترناتور و قدرت فرمان دادن خودرو را تولید می‌کند. اما قدرت لازم برای حرکت دادن خودرو را ندارد. سرعت درجا کار کردن یک خودرو سواری معمولا بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دور بر دقیقه است. درجا کار کردن به صورت مناسب در یک خودرو نباید با لرزش همراه باشد.

دلایل رایج بوجود آمدن این اتفاق

  • انژکتور سوخت کثیف

سیستم تزریق سوخت، سوخت را به درون سیلندرها تزریق می‌کند که این امر مخلوطی از هوا و سوخت و شرایطی برای احتراق و سوختن آن را فراهم می‌آورد. انژکتورها دهانه‌های کوچکی برای تزریق سوخت به سیلندرها دارند و به مرور زمان می‌توانند توسط کثیفی‌ها گرفته و مسدود شوند. انژکتور سوخت مسدود یا خراب شده منجر به نرسیدن سوخت به موتور و کمبود آن می‌شود. همین امر موجب بد کار کردن در حالت در جای موتور می‌شود. حتی می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌هایی مثل کاهش شتاب خودرو یا احساس پر قدرت کار نکردن خودرو شود. اگر مشکل سریعا شناسایی شود ممکن است با تمیز کردن انژکتور عملکرد مناسب آن بازگردد. در صورتی که در زمان مناسب این مشکل شناسایی نشده و به آن رسیدگی نشود باید انژکتور را تعویض کرد.

  • شمع‌های معیوب و آسیب دیده

شمع‌ها مسئولیت ایجاد جرقه برای احتراق و سوختن بنزین را به عهده دارند. اگر شمع‌ها عملکرد نامناسبی داشته باشند می‌تواند روی هرزگردی و درجا کار کردن خودرو تاثیر داشته باشد. موتور خودرو دارای لرزش خواهد شد و صدای لغزش و جابه جایی از آن شنیده می‌شود.

  • پمپ سوخت خراب یا مسدود شده

بد درجا کار کردن خودرو می‌تواند به نرسیدن سوخت به موتور مرتبط باشد. پمپ سوخت که مسئولیت رساندن سوخت از باک به انژکتورها را دارد می‌تواند خراب یا مسدود شود. در این صورت سوخت کافی به موتور خودرو نمی‌رسد که همین امر منجر به درجا کار کردن نامناسب خودرو و خفه کردن موتور و حتی کاهش شتاب خودرو می‌شود.

  • انسداد فیلتر سوخت

این گرفتگی نیز می‌تواند همین مشکلات را به همراه داشته باشد. وظیفه این قطعه به نمایش گذاشتن آلاینده‌های موجود در سوخت است. در طول زمان دچار گرفتگی شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. درجا کار کردن نامناسب خودرو یکی از نشانه‌های انسداد این فیلتر است.

  • از کار افتادن قطعات الکتریکی

 بروز مشکل و یا خرابی در سیستم احتراق یا قطعات مختلف الکتریکی نیز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در این صورت مشکل با بال رفتن دور موتور افزایش می‌یابد. مشکلات اصلی معمولا شامل معیار کنترل احتراق، شمع‌ها و وایرهای متصل به آنها می‌باشد.

  • از کار افتادن سنسور جریان هوا

 این مشکل می‌تواند دلیل نامناسب کار کردن خودرو در حالت درجا باشد. این سنسور مقدار هوای ورودی به سیستم انژکتورهای سوخت را محاسبه کرده و آن اطلاعات را به کامپیوتر خودرو منتقل می‌‎کند. کامپیوتر از این داده‌ها استفاده کرده تا مقدار مناسبی از سوخت را با هوا مخلوط کند. به مرور زمان این سنسور کثیف می‌گردد. عملکرد مناسبی نخواهد داشت و یکی از نشانه‌های این موضوع نامناسب کار کردن خودرو در حالت درجا است. این مشکل حتی می‌تواند به کاهش شتاب خودرو و ریپ زدن و خفه کردن موتور منجر شود.

  • کثیفی سنسور اکسیژن

 سنسور اکسیژن میزان کم و زیاد بودن گازهای خروجی از محفظه احتراق را اندازه‌گیری می‌کند. متناسب با نتایج به دست آمده میزان سوخت ورودی به موتور توسط کامپیوتر خودرو تنظیم می‌شود. هدف اصلی، بدست آوردن ترکیب ایده‌آل برای به حداقل رساندن میزان آلایندگی است. سنسور اکسیژن کثیف و یا از کار افتاده باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. منجر به عملکرد نامناسب خودرو در حالت درجا، بازده پایین سوخت و رد شدن خودرو در تست آلایندگی شود.

در صورت مشاهده این علائم و پس از تماس با کارشناسان رگلاژ، در اسرع وقت به نزدیکترین تعمیرگاه معرفی خواهید شد.

مراحل رفع این مشکل در تعمیرگاه

مکانیک خودروی شما را برای پیدا کردن نشتی‌ها و قطعات از کار افتاده بررسی خواهد کرد که این بررسی شامل بررسی سنسور عبور هوا، پمپ سوخت، قطعات الکتریکی و مهم مرتبط با درجا کار کردن خودرو می‌شود. شاید برای تشخیص دقیق مشکل و شناسایی آن نیاز به روشن کردن موتور و تست رانندگی نیز شود.

این سرویس تا چه اندازه اهمیت دارد؟

در ابتدا عملکرد نامناسب خودرو در حالت درجا تنها یک نارضایتی و مشکل کوچک محسوب می‌شود اما در صورت حل نکردن این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری از قبیل کاهش شتاب خودرو و خفه کردن موتور و در نهایت روشن نشدن آن شود. اکثر این شرایط رانندگی با خودرو را خطرناک می‌کنند. این مشکل باید هر چه سریع‌تر بررسی و تعمیر شود.

منبع: رگلاژ

چگونه هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟
آشنایی با انواع خوردگی لاستیک + اینفوگرافیک

نوشتن یک دیدگاه